I sin bok Muslims in the Western Imagination beskriver Sophia Rose Arjana hur historien om monster är tätt förknippat med föreställningar om muslimer i Väst. Hon visar hur idéer om muslimer som särskilt barbariska och spektakulärt våldsamma varit viktiga för militära och politiska ändamål åtminstone sedan kolonialtidens start.

När kriget i Palestina 7 oktober 2023 intensifierades genom en motattack från palestinier, aktualiseras Arjanas analys av muslimer* och monster i det svenska medielandskapet. Det spreds snabbt rykten och generiska uppgifter om att Hamas mördat bebisar, sprättat upp gravida kvinnors magar och halshuggit barn. Uppgifterna spreds av medier, i ledartexter men också på sociala medier av stora offentliga konton. Uppgifterna sprids till en början på den globala scenen men fångades snabbt upp av svenska debattörer och mediepersonligheter.

Uppgifterna visar sig dock också snabbt vara desinformationskampanjer och krigspropaganda som handlar om att gynna Israels urskillningslösa dödande av palestinier. Uppgifterna upprepas och sprids brett av många och, som jag visar i exemplen nedan, så är spridningen på sociala medier oerhört. Det svenska medielandskapet mobiliserar alltså islamofobiska tankefiguerar för att befästa ett narrativ som legitimerar folkmord och eldar på attackerna på civila.

I Kristianstadsbladet signerar skribenten Sofia Nerbrand en ledartext där beskrivningarna inte hålls tillbaka utan är extremt målande:

En ung gravid kvinna mördades av Hamas i lördags. De skar upp hennes mage och de två livlösa kropparna, förenade genom en navelsträng, hittades i en blodpöl. Terroristerna halshögg också spädbarn med sina bara händer. De slaktade hela familjer, våldtog kvinnor och tog barn och åldringar som gisslan. Islamisterna skändade lik och livesände övergreppen – på offrens egna sociala medier, för deras nära och kära att titta på.

Redan Edward Said visade i sin bok Orientalism hur absurda påståenden om muslimer och orientaler snabbt kan få spridning eftersom idéer om muslimer som monster är så vedertagna. I boken tar Said upp ett exempel på en bröllopsceremoni som beskrivs av Edward William Lane i en bok från 1836. Under ceremonin påstår Lane att en ung egyptisk man skär upp sin mage och låter sina inälvor hänga utanför och ”som han bar framför sig på en silverbricka”. Nerbrands beskrivning är inte långt från den fantasifulle Lane.

Uppgifterna har inte gått att bekräfta och där det har nämnts har inga källor uppgetts. På sociala medier, så som X, har bevis efterfrågats, men hittills har inga sådana presenterats.

Den svenske opinionbildaren Magnus Ranstorp spred på X Nerbrands artikel med just den målande passagen om den mördade gravida kvinnan och barnet som hängde utanför. Ranstorp har tidigare skrivit rapporter om desinformation och ”oegentlig informationspåverkan”, men det till trots, sprider han alltså obekräftade uppgifter och spär på kriget med obekräftade uppgifter. Ranstorps inlägg hade vid skärmdump setts över 34 000 gånger, fått 721 gillningar och återpublicerats över 200 gånger.

Intressant i sammanhanget är också att Nerbrands artikel har bildsatts med en PKK-flagga, som i artikeln får exemplifiera ”vänstern och tyranniet”.

Journalisten Johan Wirfält har intensivt publicerat flera av de obekräftade uppgifterna. Rykten om halshuggna bebisar kan bland annat spåras till israelbaserade i24News men som dementerats av bland annat den israeliska militären. Wirfält sprider dels länkar till en krigsförande part och blir på så sätt ett eko för i24News i Sverige men kommentarer själv också innehållet i artiklarna. Men Wirfält går längre och sprider den falska uppgiften ihop med att detta firas på ”svenska gator”. Han alluderar genom formuleringen ”inte jättekonstigt om någon vill göra inrikespolitik av detta” till att det även är relevant för den samtida politiken om invandring och troligtvis även muslimer.

Wirfält har skrivit flera inlägg med obekräftade uppgifter men den om firande på svenska gator hade vid skärmdump närmare 15 000 visningar, 49 återpubliceringar och över 300 gillningar. Bland de som återpublicerat Wirfälts inlägg är skribenten Adam Cwejman på Göteborgs-Posten.

De felaktiga uppgifterna om halshuggningar av bebisar och uppsprättande av gravida kvinnor år 2023 skriver in sig i den långa tradition av islamofobi som finns i Sverige. I sin bok Det ohyggliga arvet beskriver Christian Catomeris hur föreställningar om ”orientaler” påverkar militära och politiska kampanjer. Catomeris lyfter bland annat upp ”hundturken”, som ville äta svenskt människokött och som återberättats så sent som på 1900-talet.

Judiska Ungdomsförbundet har gett sitt oreserverade stöd till Israel på sociala medier och uppmanar också följare att göra detsamma. Förbundet väljer också att sprida skräckpropagandan genom att beskriva palestinier väldigt explicit som ”odjur” och ”monster”. Inlägget har delats och spridits av en bred fora av offentliga personer, däribland journalister, debattörer och politiker.

Den pro-palestinska tankesmedjan Electronic Intifada har publicerat en artikel om just dessa uppgifter och att ”inte ens IDF vill befatta sig med dem”. En annan som spridit dessa uppgifter är USAs president Joe Biden.

Detta är bara några exempel på den desinformation som just nu sprids i mainstream och av personer som ses som legitima röster i den svenska debatten.

Den islamofobiska krigspropagandan är oacceptabel och avhumaniseringen av palestinier har fått oerhörda konsekvenser. Gaza är världens största utomhusfängelse och har just nu skärmats av ytterligare från omvärlden. Israel har bombat och mördat barn, sjukhus, moskéer och bostadshus helt med förevändningen att de ska besegra monster. Inga av dessa verkliga berättelser har fått spridning eller omsorg av dessa debattörer, vilket visar att det inte är Hamas eller ”terrorism” som är ett problem, utan helt enkelt den palestinska existensen. Att svenska debattörer och skribenter fritt och utan ansvarsutkrävande kan sprida desinformation om läget bör fördömas av alla läger.

Men framför allt säger det en hel del om hur islamofobi tar sig i uttryck, vilka konsekvenser det kan ha och hur effektivt det är.

Amanj Aziz

2023-10-12

* Palestinier består av allehanda religioner och identiteter. Muslim i sammanhanget ska därför förstås som ras som tillskrivs människor där och inte deras faktiska förhållande till islam.