15 december 2024 publicerar SVT:s Skåneredaktion en artikel på sin hemsida med rubriken ”Sjal med slagord används av terrorledare – här hängs den på barn i en moské i Malmö”. I artikeln hängs en moské ut och muslimska barn framställs som att vara i riskzon för ”terrorism”.
Sjalen, eller en solidaritetshalsduk som det egentligen är, förknippas med terrorism på grund av orden ”Jerusalem är vårt” och ”Vi kommer” som står på halsduken. SVT anlitar Magnus Ranstorp för att kommentera orden: ”Slagorden används av till exempel Hamas-ledare och har en militär betydelse. Det tolkas som att ”vi kommer och ska erövra Jerusalem””.
Artikeln i fråga är skriven av Nilofar Langar, Fanny Berg och Ylva Esping och är del av en större paroll på SVT med titeln ”Politisk påverkan i Malmömoskéer”. Under parollen finns andra artiklar med starka rubriker som ”Skolkommunalrådet om koranskolan: ”Hjärntvätt av barn””, ”SVT förklarar: Därför är ”From the river to the sea” kontroversiell” och ”Här predikar en religiös lärare om ”de otrogna” för barn på koranskola i Malmö”. Alla nio artiklar under parollen är publicerade under den korta perioden 27 oktober – 15 december 2024.
INSAN har fått kontakt med en medarbetare som har under året varit runt Skåneredaktionen och som vill vara anonym. Vi har valt att kalla den för Robin. Vi har också ställt frågor till Skåneredaktionen kring artiklarna och formuleringarna. Bland våra frågor finns varför muslimer bevakas så ofta jämfört med t ex kristna eller judiska grupper, om SVT har bevakat hur judiska organisationer pratar om folkmordet i Gaza med barn och vad SVT menar med parollen ”politisk påverkan i Malmömoskéer”. Vi frågade varför politisk påverkan från moskéer ramas in som negativt och varför moskéer inte skulle engagera sig i politiska frågor på samma sätt som t ex kyrkor och synagogor gör.
Grunden för våra frågor är att svenska muslimer är och har varit utsatta för journalistisk förföljelse genom extrembevakning under många år på ett sätt som ingen annan grupp har varit utsatt för. Om muslimer som grupp extrembevakas i hur de förhåller sig till och pratar om folkmordet i Gaza, till den grad att de infiltreras och wallraffas, blir det relevant att göra dito för judar som grupp. Om det senare uppfattas vara antisemitiskt bör det förstnämnda också anses vara islamofobiskt. I annat fall är det dubbla måttstockar som appliceras på olika grupper.
När SVT Skåne först får våra frågor svarar de kort och defensivt med ett motangrepp. När vi i uppföljande mail frågar om detta är deras svar som de vill ha med, svarar de mer utförligt. Nedan gör vi en genomgång av artiklarna och svaren från Ylva Esping som svarat för Skåneredaktionen.
Ranstorp, sionism och SVT Skåne
I artikeln från 15 december ramas halsdukarna in som symboler för terrorism. I artikeln får Magnus Ranstorp ensamt stå som kommentator av halsdukens budskap, trots att han på sociala medier och i flertalet artiklar tydligt tagit ställning för kolonialstaten Israel. Ranstorp sprider på sociala medier sionistisk propaganda och bedöms utöver detta också att sprida islamofobiska konspirationsteorier av Georgetown University. På hans X-konto, finns t ex en tweet från 8 november 2024 där han sprider den israeliska desinformationskampanjen att israeliska fotbollssupportrar blivit föremål för antisemitiska attacker i Amsterdam.
Så sent som 13 december 2024 delar också den israeliska ambassadören i Sverige en bild där han lyssnar på en presentation av Ranstorp efter en inbjudan av den samme.
Detta är bara några av de många exempel på hur Ranstorp tagit ställning för kolonialstaten Israel. Ranstorp är alltså ingen objektiv sakkunnig expert, utan en högst partisk kommentator som använder sin akademiska titel för att opinionsbilda och mobilisera politisk makt.
När vi frågar Skåneredaktionen på mail varför de anlitar en sådan person för att kommentera artikeln, svarar Ylva Esping att det är för att han är ”forskare”, trots att hon i samband med mail får källor till Georgetown University’s bedömning. Ingen förklaring ges till varför man bortser från bedömningen eller det faktum att han är partisk.
En kontext kring varför de anlitar Ranstorp är vad Robin berättar. Robin pekar på att det på Skåneredaktionen anställts en person, en inbäddad informant, som används som ”sanningssägare” om muslimer. Personen har själv ”muslimsk bakgrund” och har anställts efter att ha just förespråkat för redaktionen att bevaka ”extremism bland invandrare”, vilket resulterat i ett ensidigt fokus på just muslimer. Robin säger att ingen på redaktionen, inte ens chefer, vågar ifrågasätta personen: ”Personen har egna tragiska erfarenheter av just religiös extremism som gör så att ingen säger emot henne. Hennes högst personliga erfarenheter används som en mall för att förstå muslimska organisationer i Sverige”. Robin berättar också att den anställda och hennes make har kopplingar till Ranstorp.
Skåneredaktionen har alltså en medarbetare som anlitats just för att bevaka svenskmuslimska grupper på heltid efter ”extremism”. I detta fall blir en muslimsk tillställning i solidaritet med Palestina utslag för ”extremism”.
Statsvetaren Valley Ghanem har i en artikel publicerat 17 december 2024 problematiserat tilltaget från SVT:
”SVT:s inslag är islamofobi förklädd till journalistik. Med dyster musik, svartkladdade barnansikten och klipp på Hamas-ledare försöker de framställa muslimska barn som en del av en ”extremistisk” rörelse. Att muslimska barn lär sig att älska Palestina och stå upp mot folkmord framställs som kriminellt. Inte ett ord nämns om den brutala verkligheten för palestinier – fördrivning, ockupation, och ett folkmord som pågår inför världens ögon.”
Extrembevakning av muslimer
SVT Skåne extrembevakar muslimer. En slagning på sökdatabaser för medier ger närmare 300 träffar för orden ”muslim”, ”muslimsk” och ”islam” på SVT Skånes hemsida. Rubrikerna är blandade, men en hel del associerar muslimer med problem, som några exempel från de senaste åren:
- De hjälper muslimska kvinnor att skilja sig
- Muslimska brödraskapet motverkar integrationen
- Tidigare elev på religiös friskola i Malmö: ”Jag blev skrämd till total lydnad”
- Imam kallade judar för ”apornas och svinens avkomma” – åtalas för hets mot folkgrupp
- Muslimsk förening i södra Sverige pekas ut i myndighetsrapport
I frågorna till SVT Skåne frågar vi ”Vad föranleder er att bevaka muslimska organisationer framför t ex judiska och kristna? Vad har ni för motivering till detta?”.
Svaret från redaktionen är både förvånande men samtidigt väntat: ”I vårt arbete utgår vi ofta från konkreta tips. Vi kan inte avstå från publicering med motiveringen att vi inte har granskat alla andra aktörer”. Med andra ord är svaret att muslimer övervakas i högre grad eftersom de får tips om muslimer i högre grad.
Men Robin påpekar att det inte bara är tips som det är frågan om. Det finns enligt Robin allmänt en större benägenhet att bevaka muslimer och muslimska organisationer hos journalister på SVT. Medarbetare letar aktivt genom att gå in på bland annat muslimska grupper på Facebook, olika muslimska föreningars sociala medier och även i vissa fall ha falska konton med muslimska namn som följer olika muslimska profiler. Det finns alltså ett antagande på förhand att muslimer ska övervakas, förföljas och bevakas. Robin påpekar att det inte finns någon sådan motsvarighet till att t ex bevaka kristna eller judar eller någon annan grupp för den delen.
Att peka ut barn som potentiella terrorister är mycket allvarligt
Internationella Brottsmålsdomstolen (ICC) och Internationella domstolen i Haag (ICJ) har båda gett utlåtanden om kolonialstaten Israels brutala folkrättsbrott. Nyligen kom även Amnesty International ut med sin utredning där de konstaterar att ett folkmord begås av Israel i Gaza. Att barn i Sverige lär sig att solidarisera med palestinier under en sådan brutal tid – många dessutom själva med palestinsk bakgrund – är varken fel, farligt eller uttryck för ”terrorism”.
Artikelns ton och inramning är ytterligare en förskjutning i svensk islamofobi när även muslimska barn hängs ut och pekas ut på detta sätt.
Artikeln hänger även ut en moské i Skåne och försöker att insinuera att moskén bör förlora sitt stöd från Myndigheten för stöd till trossamfund, SST. Därmed blir redaktionen opinionsbildande och del av den breda rörelse som försöker att få moskéer nedstängda i Sverige. Det senaste året har INSAN uppmärksammat hur moskéer varit föremål för attacker av journalister, politiker, debattörer och forskare. I vår sammanställning Islamofober försöker att stoppa, riva och stänga ner moskéer i Sverige kunde vi visa att riksdagsledamöter ihop med krönikörer, ledarskribenter, debattörer och olika plattformar aktivt arbetar för att stänga ner svenska moskéer. I Göteborg formulerade nyligen Kristdemokraterna, Liberalerna, Demokraterna och Moderaterna en gemensam motion som kan ses som en av de mest grundlagsfientliga i stadens historia. Motionen tar sikte på en moské där och en samverkansplattform mellan muslimska organisationer i staden.
SVT ska vara ”självständigt och oberoende” och utgå från de pressetiska förhållningssätten. Av vår granskning framgår det tydligt att de inte lever upp till sitt uppdrag.
Avslutningsvis kan ett utdrag från Valley Ghanem sammanfatta koncist varför SVT Skånes förhållningssätt är ett hot:
”Yttrandefriheten är död om vi inte ens kan säga ”Jerusalem är vårt” utan att stämplas som terrorister. Kampen för Jerusalem är kampen för rättvisa, frihet och rätten till existens– och vi får aldrig ge upp, hur hårt trycket än blir.”